۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

کارشناسان سازمان ملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام 5 فعال عرب ایرانی شدند


گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد با محکوم کردن اقدام های صورت گرفته علیه فعالان اقلیت ها در ایران از بازداشت و شکنجه تا صدور حکم اعدام برای آن ها، از مقام های ایرانی خواستند حکم اعدام پنج فعال عرب ایرانی را متوقف کنند. 

محمد علی عموری، هاشم شعبانی، هادی راشدی، جابر آلبوشوکه و برادرش مختار آلبوشوکه پنج فعال عرب اهوازی هستند که به اتهام محاربه با خدا و پیامبر، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به اعدام محکوم شده اند.

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران در این باره گفته است: ''دستگیری و صدور اعدام در حق کسانی که از حقوق خود در آزادی برگزاری تجمع مسالمت آمیز، تشکیل جمعیت، اظهار نظر آزادانه استفاده می کنند یا به اقلیت ها وابسته هستند، پذیرفتنی نیست.''

از سویی، ماینا کیای، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور آزادی های مدنی گفته است که ایران به معاهده بین المللی تضمین کننده حقوق مدنی و سیاسی شهروندان پیوسته است که حق آزادی بیان و برگزاری تجمعات مسالمت آمیز را به رسمیت شناخته است. 

پنج فعال عرب اهوازی سال ۲۰۱۱ در پی برگزاری تجمعاتی در ششمین سالگرد اعتراض های گسترده عرب های اهواز دستگیر شدند. گفته می شود که محاکمه آن ها عادلانه نبوده است. 

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در این باره یادآور شده است: ''برپایه قوانین بین المللی، حکم اعدام را تنها در صورت فراهم شدن شرایط بسیار خاص از جمله درباره جرایم خطرناک می توان اجرا کرد. اجرای این حکم هم پس از برگزاری دادگاه عادلانه و پس از آن تجدید نظر حکم با دقت کافی امکان پذیر است.''

او همچنین نسبت به گزارش های منتشر شده از شکنجه پنج فعال عرب اهوازی و مجبور کردن آن ها به اعتراف های غیر واقعی در زندان ابراز نگرانی کرد.

خوان مندز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور شکنجه در این باره گفته است: ''این تنها نقض قوانین بین المللی از سوی جمهوری اسلامی ایران نیست که شکنجه را به طور قاطع ممنوع می داند، بلکه این نقض قانون اساسی ایران است که به صراحت هر نوع شکنجه و اعتراف گیری از این راه را ممنوع کرده است.''

ریتا لزساک گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اقلیت ها هم نسبت به تحت فشار گرفتن اقلیت ها در ایران ابراز نگرانی کرده است. 

او همچنین از مقام های ایرانی خواست به حقوق بشر از جمله حقوق اقلیت ها به شکلی عملی احترام گذاشته و اجرای حکم اعدام پنج فعال عرب اهوازی را متوقف کنند.

العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر