۱۳۹۱ مهر ۲۵, سه‌شنبه

معضل «جوک‌‌‌های جنتی» در سیاست داخلی جمهوری اسلامی

به تازگی یکی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی به جوک‌سازی درباره احمد جنتی واکنش نشان داده است؛ با فراگیر شدن روز به روز «جوک‌های جنتی» حتی در سطوح عالی سیاسیون ایران، به نظر می‌رسد این امر به معضلی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است.
به تازگی حمیدرضا ترقی، عضو حزب مؤتلفه اسلامی به جوک‌سازی مردم ایران درباره احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، واکنش نشان داده و آن را «ناجوانمردانه» توصیف کرده است.
ترقی در یادداشتی با عنوان «تأثیرات لطیفه​‌ها» در هفته‌نامه آسمان نوشته است هدف این لطیفه‌سازی​ها «تقدس‌زدایی» از جنتی و «ضربه زدن سیاسی» به وی است.
با این حال ترقی اضافه کرده که این جوک‌ها «هیچ تاثیری در روحیه، رفتار و مواضع» جنتی ایجاد نکرده است.
جوک‌هایی که درباره جنتی ساخته می‌شود به حدی است که حتی واکنش رسانه‌های جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته است.
سایت بازتاب در این باره نوشته که همه چیز از نیمه شهریور ماه سال هشتاد و نه شروع شد. وقتی که شایعه‌ای در خصوص بیماری شدید و فوت دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران منتشر شد، اما شورای نگهبان به سرعت این شایعه را تکذیب کرد و بلافاصله حجم وسیعی از این جوک‌ها ساخته شد.
جوک‌ها با موضوع جنتی، کنایه‌ای به سن بالا و کنار نرفتن وی از قدرت است. به عنوان مثال، چند ماه پیش، جنتی در سمت دبیری شورای نگهبان ابقا شد.
همچنین جنتی که هشتاد شش سال دارد، یکی از دشمنان آزادی بیان و سیاسی به شمار می‌آید. به عنوان نمونه، او در دهه شصت آثار هنرمندان موسیقی ایران را سانسور می‌کرده است.
اما جوک‌هایی که درباره عمر طولانی جنتی ساخته می‌شود فقط مورد استفاده مردم عادی نیست. بسیاری از چهره‌ها و حتی ارگان‌های سیاسی هم به جوک‌ها یا پیری مفرط جنتی اشاره می‌کنند.
فریدالدین حداد عادل، فرزند غلامعلی حداد عادل در هفته‌نامه پنجره نوشته که کاربری جوک درباره جنتی به حدی است که حتی نخبگان و فرهیختگان و سیاسیون نیز در ساعات و لحظات شخصی و غیرجدی خود به آن میپردازند و به آن «مبتلا» هستند.
اخیرا ستاد نماز جمعه تهران نیز با صدور اطلاعیه‌ای بر «کهولت سن» جنتی تأکید کرده است. با این حال جنتی، نماز جمعه تهران را رها نمی‌کند و قرار است هر دو ماه یکبار در آن سخنرانی کند.
محمدتقی مصباح یزدی نیز چندی پیش گفت که احمد جنتی با وجود کهولت سن چندین مسوولیت بزرگ دارد و بیش از بیست سال از سن بازنشستگی وی گذشته است.
محمد نوری‌زاد، مستندساز، هم در یکی از نامه‌هایش به رهبر جمهوری اسلامی، در توصیف لحظه مرگ رهبر جمهوری اسلامی، نوشته وقتی آیت‌الله خامنه‌ای می‌میرد، جنتی هنوز زنده است و فکرهایی در سر دارد.
همچنین محمد موسوی خوئینی، دبیر مجمع روحانیون مبارز، در سایت خود به تمسخر جنتی پرداخته و گفته است: «برای انبساط خاطر جناب جنتی ضرب المثل جدیدی شنیده‌ام که خدمت دائم‌الوجودشان عرض می‌کنم: دو چیز در این دنیا باقی می‌ماند یکی نام نیک، و دیگر آیت‌الله جنتی.»
میرحسین موسوی نیز از احمد جنتی با لقب «امام جمعه بی‌رحم» یاد کرده و گفته که این فرد تصور می‌کند همه‌ مشکلات با «اعدام» حل می‌شود.
علی جنتی، فرزند احمد جنتی هم که با پدرش اختلاف نظر سیاسی دارد و بیشتر طرفدار هاشمی رفسنجانی است، در گفت‌و‌گویی اظهار داشته: «نه من می‌توانم روی ایشان تأثیر بگذارم و نه ایشان می‌توانند افکار مرا تغییر دهند.»
خودنویس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر