۱۳۹۱ دی ۳, یکشنبه

مجمع عمومی سازمان ملل «نقض حقوق بشر» در ایران را محکوم کرد


مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه‌ای در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران رای داد. این قطعنامه خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و همکاری با کمیسیاریای عالی حقوق بشر  و نیز گزارشگر ویژه سازمان ملل شده است.

این قطعنامه که کانادا پیشنهاد کرده است روز پنجشنبه ۳۰ آذر (۲۰ دسامبر) در مجمع عمومی سازمان ملل با ۸۶ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف، و ۶۵ رأی ممتنع به تصویب رسید. 

به گزارش رویترز این قطعنامه به موارد «جدی، مداوم و مکرر» نقض حقوق بشر در ایران، چون شکنجه، افزایش اعدام‌ها، محدودیت‌ گسترده آزادی بیان و تبعیض علیه اقلیت‌های دینی و قومی از جمله پیروان بهائیت اشاره کرده و خواستار توقف آن شده است. 

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و همکاری با کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل شده است.

محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل، در این نشست گفته است: «کدام‌یک از اعضای این مجمع بین‌المللی می‌توانند ادعا کنند که وضعیت حقوق بشر در مرزهای آنان در حد کمال است و باید از نظارت بین‌المللی مصون بماند؟»

آقای خزاعی این قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل را رفتاری «گزینشی، دلبخواهانه، غیر منصفانه و غیر سازنده» بر شمرده است.

پیش از این در جلسه ۷ آذر کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل که این قطعنامه‌ها ابتدا در آن به شور و رای گذاشته می‌شود، نماینده ایران در سازمان ملل از عملکرد جمهوری اسلامی در زمینه حقوق بشر دفاع کرده و از کشورهایی که از این پیش‌نویس حمایت کرده‌اند، انتقاد کرده بود.

محمد خزاعی در مخالفت با این قطعنامه گفته بود لازم نیست کانادا به جای مردم ایران صحبت کند.

آقای خزاعی این قطعنامه را «غیرسازنده» خوانده و گفته بود که در آن «بیش از ۱۵۰ ادعای بی‌پایه علیه ایران وجود دارد». 

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر، آقای خزاعی متقابلا به انتقادهایی از «تبعیض علیه مهاجران و مسلمانان در اروپا و آمریکا و همچنین اسلام‌هراسی» و «رفتار بی‌رحمانه با
زندانیان، نگهداری زندانیان در گوانتانامو و بگرام و همچنین شکنجه علیه زندانیان در آمریکا» پرداخته بود و همچنین خواستار رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در کانادا شده بود که به گفته او، «دولت کانادا در رفتار خودش نژادپرست است». 
در این نشست، مجمع عمومی سازمان ملل، علاوه بر ایران، قطعنامه‌هایی نیز در محکوم‌کردن نقض حقوق بشر در کره شمالی و سوریه نیز تصویب کرده است.

قطعنامه علیه سوریه را قطر، عربستان سعودی، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و دیگر دولت‌های عربی و غربی پیشنهاد کرده بودند و ۱۳۵ رای مثبت، ۱۲ منفی، و ۳۶ ممتنع گرفت.

این قطعنامه «نقض آشکارا و نظام‌یافته و گسترده و مداوم حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین توسط نیروهای حکومتی سوریه و "شبیحه" شبه‌نظامیان تحت رهبری حکومت» را محکوم کرده است.

یک نماینده دولت سوریه در سازمان ملل این قطعنامه را سیاسی خوانده است و گفته است که «راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای بحران سوریه را عقب می‌اندازد».

بر اساس گزارش‌ها، در ۲۰ ماه گذشته پس از در گرفتن اعتراض‌ها و جنگ داخلی در سوریه، حدود ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

نماینده سوریه در این باره به وضعیت حقوق بشر در کشورهای پیشنهاددهنده این قطعنامه از جمله قطر، عربستان سعودی و مراکش اشاره کرده است.

او گفته است این کشورها خودشان «بخش عمده‌ای از مشکل در سوریه‌اند و خشونت جاری در سوریه را تحریک می‌کنند».

قطعنامه‌ای که علیه کره شمالی تصویب شده است، «نقض سازمان‌یافته، گسترده و شدید حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» را در این کشور محکوم می‌کند.

در قطعنامه سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران نیز، از «شلاق‌زدن، قطع عضو، افزايش شديد مجازات اعدام به ويژه عليه اقليت‌ها» انتقاد شده بود

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، روز سوم آبان ۱۳۹۱ گزارش خود را به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل ارائه داد.

آقای شهید در گزارش خود از «نقض گسترده حقوق بشر» در ایران سخن گفته و از جمهوری اسلامی خواسته بود که مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی در قوانین ایران بازنگری کند و به عنوان یکی از امضاءکنندگان این میثاق‌ها به تعهداتش عمل کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر