۱۳۹۱ مهر ۲۵, سه‌شنبه

گاف های تمام نشدنی خبرگزاری سپاه

خبرگزاری فارس ، که اخیرا از سوی محمود احمدی نژاد وابسته به نهادهای امنیتی معرفی شده، بار دیگر خبری جعلی از رئیس جمهور مصر منتشر کرده است. در این خبر که روز یکشنبه روی خروجی فارس قرار گرفت آمده اقدامات لازم برای ازدواج "هیفاء مرعی" مشهورترین و زیباترین دختر مسیحی با محمد مرسی در حال انجام است و از سه ماه پیش گفت‌وگوها بین دو طرف این ازدواج در جریان است.
 بر اساس این گزارش مشکل اصلی ازدواج مرعی با مرسی مسیحی بودن وی است اما مرعی پذیرفته برای ازدواج با مرسی به دین مبین اسلام مشرف شود؛ خبری جنجالی  و گفته منتقدان"زرد" که روز دوشنبه پر بازدیدترین خبر این رسانه نزدیک به سپاه پاسداران بود.
سایت دیگربان که مطالب رسانه های محافظه کار در ایران را رصد می کند با اشاره به از بین رفتن رفتار حرفه ای خبرگزاری فارس در انتشار اخباری بدون منابع موثق در این مورد نوشته است :" هیفاء مرعی چه کسی است و چه کسی گفته است ایشان زیباترین و مشهورترین دختر مسیحی است؟ نکته جالب آنکه رییس جمهور مصر با یک زن لبنانی ازدواج کند. آیا این مسئله نمی تواند مردم مصر را به آشوب بکشاند؟ آیا استفاده از واژه مشهورترین و زیباترین دختر مسیحی روشی برای جذب مخاطب و کلیک بالا نیست؟"
گفتنی است رئیس جمهور مصر اینک ۶۱ سال سن دارد، او در سال ۱۹۷۹ با نجلا محمود ازدواج کرد و ۵ فرزند دارد. وی دختردایی مرسی و متولد سال ۱۹۶۲ در قاهره است. نجلا محمود در زمان تحصیلات مرسی در آمریکا، به گروه اخوان المسلمین پیوست، و پس از بازگشت به مصر بعنوان یک عضو فعال در کارهای خیریه و آموزش این گروه به فعالیت پرداخت.
اوایل تیرماه امسال هم این خبرگزاری مصاحبه ای اختصاصی از محمد مرسی منتشر کرد؛ مصاحبه ای که خیلی زود مشخص شد جعلی بوده است. در آن زمان یاسر علی، دستیار مرسی به رویترز گفت كه وی هیچ مصاحبه مطبوعاتی با خبرگزاری فارس انجام نداده و تمامی آنچه از سوی این خبرگزاری به نقل از مرسی منتشر شده است به هیچ وجه درست نیست.
در آن مصاحبه جعلی فارس از قول مرسی نوشته بود که او مایل به سفر به ایران و از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی است اما دفتر نخستین رئیس جمهور مصر پس از بهار عرب، هر گونه اظهارات منتشر شده به نقل از مرسی را كه در آن خواستار از سر گیری روابط با ایران شده باشد رد كرد.
یکی از مقامات دولت مصر در همین ارتباط به روزنامه الشرق الاوسط گفته بود: "آنچه فارس منتشر نموده ساختگی و غیر واقعی است و هدف از ان ایجاد بلوا ونگرانی و ترس درباره پیروزی مرسی است."
مقامات و رسانه های جمهوری اسلامی امید داشتند با روی کارآمدن محمد مرسی ـ– رئیس جمهوری اسلام گرا-  بتوانند نقطه پایانی بر سه دهه قطع رابطه سیاسی  تهران-قاهره بگذارند، اما مرسی زیر بار نرفته  و چند هفته پیش گفته شرط از سر گیری رابطه با تهران، قطع حمایت جمهوری اسلامی از دولت بشار اسد است. مرسی شهریور ماه، زمانی که در جریان اجلاس غیر متعهدها به تهران سفر کرد در سخنرانی خود آنچنان به سوریه ـ- اصلی ترین متحد جمهوری اسلامی  در منطقه-ـ  حمله کرد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ناچار شد اظهارات وی را "اشتباه" ترجمه کند؛ اقدامی که خشم قاهره را به همراه داشت.
گفتنی است مسئولان خبرگزاری فارس پس از آنکه متوجه کذب بودن خبر جنجالی خود می شوند آن را از روی خروجی خود حذف می کنند. سایت دست راستی رجانیوز هم- که عمده اخبار خود را از مطالب این خبرگزاری انتخاب می کند این خبر را منتشر کرده و مجبور به حذف آن شده است.
این دومین بار در سه هفته اخیر است که فارس خبری جنجالی را منتشر می کند و بعد از آنکه منتقدان آن را اصطلاحا "گاف" می خوانند ناچار به حذف آن از خروجی خود می شود.
اوایل مهر خبرگزاری‌های فارس با انتشار خبری "بدون منبع" از نظرسنجی ای خبر داده بود که بر اساس آن اکثریت رای‌دهندگان روستایی آمریکایی محمود احمدی‌نژاد را به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، ترجیح می‌دهند. این خبرگزاری به استناد این نظرسنجی تصریح کرده بودکه ۷۷ درصد از رای‌دهندگان، رئیس جمهوری ایران را به رئیس جمهوری خودشان ترجیح می‌دهند!
این درحالی بود  که گزارش منتشر شده توسط فارس مطلبی طنز از یک مجله فکاهی آمریکایی به نام The Onion بود که از یک نظرسنجی خیالی سخن گفته است.
انتشار این خبر چنان در شبکه های اجتماعی داخلی و رسانه های غربی مورد کنایه و ریشخند قرار گرفت که سردبیر فارس ناچار شد در بخش انگلیسی این خبرگزاری یادداشت عذرخواهی منتشر کند و بنویسد: "متاسفانه روز جمعه خبری اشتباهی از یک نظرسنجی قلابی در خصوص میزان محبوبیت محمود احمدی نژاد و باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در سایت خبرگزاری قرار گرفت. این مطلب برگرفته از روزنامه هزل نويس «انیون» بوده و اشتباها روی خروجی ما قرار داشته است."
روز آنلاین 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر