۱۳۹۱ بهمن ۱۵, یکشنبه

اعدام‌های پیشا انتخاباتی در بلوچستان



رسانه‌های حکومتی طی روزهای گذشته از اعدام پنج زندانی بلوچ در زندان کرمان خبر دادند. فارس، خبرگزاری نزدیک به نیروهای امنیتی و نظامی با انتشار این خبر نوشته است پنج زندانی اعدام شده "به علت قاچاق مسلحانه مواد مخدر" در زندان کرمان "به دار مجازات آویخته شدند."
این خبرگزاری از انتشار اسامی کامل پنج فرد اعدام شده خودداری و تنها اسامی کوچک آن‌ها را منتشر کرده است، اما فعالان حقوق بشر در ایران نام این افراد را شه‌بخش فرزند الله‌داد، نعمت‌الله شه‌بخش فرزند اسد، عبدالله شه‌بخش فرزند ولی‌محمد، عبدالرحمن شه‌بخش فرزند یوسف، صالح نوتی‌زهی اعلام کرده اند.
تمامی این افراد به موجب دادنامه شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شده بودند. 
هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خاطرنشان کرده این افراد از شهروندان بلوچ هستند و حدود پنج سال پیش در اتوبوسی که در مسیر سیرجان به کرمان متوقف شده بود، بازداشت شدند.

بهانه برای اعدام
به گفته رضا حسین بر، تحلیلگر مسائل بلوچستان، این افراد چند سال پیش، پس از دستگیری به زندانهای سایر شهرهای کشور منتقل شده بودند. آنطور که او می‌گوید در گذشته اعدام‌ها در استان سیستان و بلوچستان با واکنش مردم روبرو می‌شد، به همین جهت در مواردی احکام مجازات مرگ زندانیان اعدامی خارج از بلوچستان اجرا می‌شود.
خبرگزاری فارس نوشته است: "الله‌نظر، رحمت‌الله، عبدالله، صالح و نعمت‌الله به اتهام شرکت در حمل مسلحانه یک هزار و ۵۳ کیلو و ۲۵۰ گرم تریاک بازداشت شده بودند."
برخی از فعالان بلوچ در روزهای گذشته گفته‌اند پیش از اعدام این افراد، صدا و سیمای استان سیستان و بلوچستان فیلم اعتراف برخی از بلوچ‌ها را پخش کرده که تحت شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند.
فعالان بلوچ معتقد‌ند در گذشته احکم اعدام بلوچ‌هایی که وادار به اعترافات اجباری می‌شدند پس از مدتی به اجرا در می‌آمد.
دکتر کمال سیدو، مسئول امور خاورمیانه در "جامعه اقوام در معرض خطر" که مرکز آن در شهر هانوفر آلمان است، به دویچه وله، شبکه برون مرزی آلمان گفته است: "قاچاق مواد مخدر و یا حمل سلاح فقط بهانه است و اکثر زندانیان بلوچ در ایران به اتهامات سیاسی دستگیر شده‌اند. هر وقت بلوچ‌ها به بهانه قاچاق مواد مخدر، حمل سلاح و یا به جرم دست‌داشتن در ترور بر صفحه تلویزیون ایران ظاهرشدند، بلافاصله بعد از آن اعدام شدند."

۴۰ زندانی عقیدتی محکوم به اعدام
نهادهای مدافع حقوق بشر با استناد به آمار رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی می‌گویند مجازات اعدام به ویژه در جوامع اقلیتی کشور در سال جدید میلادی رو به افزایش گذاشته است.
در هفته‌های گذشته احتمال اجرای پنج زندانی سیاسی عرب اهوازی و دو زندانی سیاسی کرد با واکنش‌های گسترده بین المللی روبرو شد.
عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI)، روز دوشنبه، ۲۶ دی ماه، گفته بود: "دولتمردانِ ایران حکم اعدام را برای همه گونه مخالفتی صادر و اجرا می‌کنند."
 به گفته آقای لاهیجی: "جوامع قومی و به ویژه عرب‌ها، کرد‌ها و بلوچ‌های ایران به خاطر مطالبه حقوق خود قربانی می‌شوند. گاهی این افراد و اعضای خانواده‌هایشان قربانی انتقام جویی دولتمردان می‌شوند."
 آقای لاهیجی همچنین گفته بود در حال حاضر بیش از ۴۰ زندانی عقیدتی محکوم به اعدام در ایران زندانی هستند.

افزایش اعدامها در مناطق اقلیت نشین
به گفته فعالان وابسته به جوامع در اقلیت کشور، تشدید مجازات مرگ برای شهروندان این مناطق به دلیل ایجاد فضای رعب و وحشت در آستانه انتخابات صورت می‌گیرد.
 برخی از فعالان عرب، کرد، بلوچ و آذری ایرانی نسبت به پوشش اخبار این مناطق در رسانه‌های فارسی زبان غیر حکومتی انتقاد کرده‌اند، اما فعالان رسانه‌ای در پاسخ به این انتقاد‌ها، گفته‌اند در این مناطق دسترسی به اطلاعات موثق با محدودیت‌هایی روبرو است.
روزانلاین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر