۱۳۹۱ بهمن ۱۹, پنجشنبه

شیخ الازهر خواستار اعطای حقوق سنی های ایران و عدم دخالت تهران در امور بحرین شد


شیخ الازهر در دیدار با محمود احمدی نژاد خواستار اعطای حقوق کامل به جامعه سنی های ایران و دخالت نکردن تهران در امور داخلی کشورهای خلیج به ویژه بحرین شده است. 

احمدی نژاد برای شرکت در دوازدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی وارد قاهره، پایتخت مصر شده است.

سفر احمدی نژاد به قاهره بسیار پر حاشیه شده است. 

منابع خبری ایران گزارش داده اند که در جریان بدرقه رسمی احمدی نژاد در تهران، هیچ نماینده‌ای از دفتر رهبر جمهوری اسلامی حضور نداشت. این در حالی است که درحالی که به طور معمول، محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیت الله خامنه ای یا علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل او برای بدرقه روسای دولت در سفرهای خارجی در فرودگاه حاضر می شوند.

و از سوی دیگر نیز رییس دولت در قاهره با بیانیه شدیداللحن شیخ الازهر مواجه شد که جمهوری اسلامی را به رعایت حقوق اهل سنت و دست برداشتن از دخالتهایش در کشورهای عربی دعوت می کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری مشترک خود با شیخ حسن شافعی رئیس دانشگاه الازهر مصر، تهدید به ترک این کنفرانس کرد.

در بیانیه ای که الازهر منتشر کرده است، احمد الطیب، شیخ الازهر در دیدار با احمزدی نژاد، از ایران خواست از ''مداخله'' در امور داخلی کشورهای خلیج خودداری کند و بحرین را به عنوان ''یک کشور عربی برادر'' به رسمیت بشناسد.

او همچنین از آن چه ''گسترش نفوذ شیعی در کشورهای سنی'' نامید انتقاد کرده است.

شیخ احمد الطیب در ادامه ''بر لزوم تلاش برای اعطای حقوق کامل شهروندی جامعه سنی ایران به‌خصوص در استان اهواز'' تاکید کرده است.

در کنفرانس خبری بعد از این دیدار ار، شیخ حسن شافعی یکی از سخنگویان الازهر در حالی که کنار رئیس دولت ایستاده بود، به خبرنگاران گفت که این جلسه به بحث بر سر تفاوت‌های ایدئولوژیک تبدیل شده است.

به گفته این روحانی عالی‌رتبه در دانشگاه الازهر، گفت‌وگوها این دیدار ''صریح'' بوده است.

سخنگوی الازهر در این کنفرانس خبری همچنین گفته است دو طرف درباره راه‌های اتحاد و تقریب بین دو کشور گفت‌وگو کرده‌اند. حسن شافعی اظهار داشته است: ''تعرض برخی از شیعیان به صحابه پیامبر اسلام و همسران او، غیرقابل‌قبول است و روابط بین دو کشور را مشوش می‌کند''.

او از رئیس دولت ایران خواست که ''مراجع دینی ایران علیه توهین به عایشه، ابوبکر، عمر و عثمان فتوا صادر کنند و این توهین‌ها را جرم و حرام اعلام کنند تا مسیر تفاهم فراهم شود.''

خبرگزاری فرانسه نوشته است هنگام مطرح‌شدن این سخنان، احمدی نژاد به‌ وضوح ناخشنود و ناراحت بوده است.

برپایه فیلم ویدویی منتشر شده از این کنفرانس خبری محمود احمدی‌نژاد هنگام این سخنان به هیئت مصری هشدار می‌دهد که اگر صحبت از اختلافات ادامه پیدا کند، جلسه را ترک می‌کند.

العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر