۱۳۹۱ بهمن ۱۴, شنبه

انتقاد 'دیدبان حقوق بشر' از نقض حقوق بشر در ایران



سازمان 'دیدبان حقوق بشر' در گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر خود از ادامه نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است.
دیدبان حقوق بشر نوشته است که منتقدان دولت در سال ۲۰۱۲ اجازه نیافتند که در انتخابات مجلس کاندیدا شوند و رهبران اپوزیسیون هم برای بیش از یک سال و نیم در حبس خانگی بوده اند.
دولت ایران فعالان جامعه مدنی، از جمله حقوقدانان، دانشجویان و روزنامه نگاران را بازداشت کرده و به گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه ورود به آن کشور نداده است.
این سازمان، که مقر آن در نیو یورک است، گفته است ایران همچنان از لحاظ اجرای حکم اعدام پس از چین در رده دوم جهان قرار دارد.
اکثریت اعدام شدگان در ارتباط با جرایم مواد مخدر بازداشت شده و در دادگاههای انقلاب محاکمه شده بودند.
در طول سه سال گذشته (ژانویه ۲۰۱۰ تا ژانویه ۲۰۱۳)، حد اقل ۳۰ نفر به جرم محاربه و یا افساد فی الارض (گسترش فساد) اعدام شده اند.
دولت ایران دسترسی به اینترنت را به شدت محدود کرده است و شبکه های خبری تلویزیونی ماهواره ای را با ارسال پارازیت مخدوش کرده است.
ستار بهشتی، وبلاگ نویس، پس از بازداشت در زندان کشته شد در حالی که آثار شکنجه بر بدن او نمایان بود.
محمد علی دادخواه، وکیل دادگستری که از متهمان سیاسی دفاع می کرد، خود به ۹ سال حبس و همچنین شلاق محکوم شده است. عبدالفتاح سلطانی دیگر وکیل حقوق بشر، برای "تبلیغ علیه نظام" به ۱۳ سال حبس محکوم شده است.
دیدبان حقوق بشر نوشته است که زنان همچنان مورد تبعیض قرار می گیرند و نمی توانند تابعیت ایرانی خود را به همسر خارجی و یا فرزندان خود تعمیم دهند.
آنها حق ندارند بدون اجازه پدر یا همسر گذرنامه بگیرند و از کشور خارج شوند.
اقلیت‌های مذهبی، از جمله بهائیان، مسلمانان سنی مذهب، مسیحیان و صوفیان نعمت اللهی (گنابادی) نیز تحت فشار بوده اند. در همین حال، اقلیت‌های قومی ایران نیز با محدودیت های فرهنگی و فعالیتهای سیاسی روبرو بوده اند.
دیدبان حقوق بشر به نقل از سومین گزارش جامع احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در خصوص ایران، نوشته وضعیت کلی حقوق بشر در آن کشور عمیقا نگران کننده است.
بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر