۱۳۹۱ دی ۶, چهارشنبه

شورای همکاری خلیج فارس خواهان 'پایان دخالت ایران در کشورهای منطقه' شد


رهبران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست خود در منامه، پایتخت بحرین از ایران خواسته‌اند که "به دخالت در امور کشورهای منطقه پایان دهد."
به نظر می‌رسد اشاره کشورهای عضو شورای همکاری از "دخالت ایران" موضوع مورد اختلاف ایران و بحرین به عنوان میزبان نشست باشد.

شش کشور بحرین، عمان، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و قطر کشورهای عضو شورای همکاری هستند.پس از آغاز اعتراضات در بحرین به حکومت این کشور، بحرین ایران را به تحریک شیعیان متهم کرده اما ایران این اتهام را رد کرده و مقام‌های بحرینی را متقابلا به سرکوب مخالفان و اکثریت شیعه متهم کرده است.

تکرار موضوع جزایر سه گانه

این کشورها در بیانیه نشست ادواری خود، آنچه را که "اشغال جزایر سه گانه از سوی ایران" خوانده‌اند، بار دیگر محکوم کرده‌اند.
تازه‌ترین بیانیه کشورهای عضو شورای همکاری لحنی نسبتا تکراری درباره ایران دارد.
مقام‌های ایرانی هنوز نسبت به این بیانیه واکنشی نشان نداده‌اند اما در موارد پیشین، ایران دخالت در امور کشورهای منطقه را رد کرده و جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بخش تفکیک ناپذیر خاک خود دانسته است.
رهبران کشورهای عضو شورای همکاری همچنین در بیانیه پایانی نشست دو روزه خودر بحرین از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که در رابطه با برنامه اتمی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.
این بیانیه از ایران خواسته تا در برابر امنیت نیروگاه اتمی بوشهر در برابر هرگونه حادثه احتمالی اطمینان حاصل کند.
تنها نیروگاه اتمی فعلی ایران در شهر بندری بوشهر در سواحل غربی خلیج فارس واقع شده است.
این شورا چند ماه پس از آغاز جنگ ایران و عراق و با هدف مقابله با آن‌چه که اعضایش آن را "خطر انقلاب اسلامی" می‌نامیدند، تشکیل شد.
در حال حاضر عمده فعالیت و اهداف شورای همکاری، هماهنگی در فعالیت‌های تجاری و بازرگانی‌ کشورهای عضو در منطقه خلیج فارس است.
از جمله اهداف این شورا، به جریان انداختن پول واحد میان شش کشور عضو بوده که تاکنون ناکام مانده است.
بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر