۱۳۹۱ آذر ۹, پنجشنبه

احمد شهید: شمار اعدام‌ها در ایران به مرز هشدار رسیده است

احمد شهید گزارش ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران در آخرین گزارش خود گفته است که شمار اعدام ها در این کشور به مرز هشدار رسیده است.

به گزارش منابع خبری، احمد شعید دوشنبه26-11-2012 گزارش خود را در کنفرانسی خبری در اسلو پایتخت نروژ قرائت کرده است. این گزارش پس از آن تدوین شده است که شهید در سفری 12 روزه به آلمان، سوئد و نروژ، با شاهدان عینی و فعالان حقوق بشری درباره وضعیت ایران گفت و گو کرده است.

احمد شهید در گزارش گفته است: "بر اساس گزارش ‌های موثق، چنان‌که خود دولت ایران نیز موردهای بسیاری را تأیید کرده، شمار اعدام‌ها در دو هفته‌ی گذشته دست‌کم 32 مورد ولی احتمال می‌رود که 81 مورد بوده باشد."

او تاکید کرده است که این اعدام ها با وجود تقاضاهای مکرر جامعه بین الملل برای توقف اعدام ها و ابراز نگرانی نسبت به تشکیل دادگاه های منصفانه برای متهمان صورت می گیرد.

شهید ادامه داده است: "افزایش اعدام‌ ها در ایران برای من بسیار هشدار دهنده است، و من دولت ایران را یکبار دیگر فرا می‌خوانم به تعهدات بین ‌المللی خود در تضمین دادگاه‌های منصفانه و توقف مجازات اعدام پایبند بماند."

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران در ادامه به وضعیت اقلیت ها در این کشور پرداخته و آن را "وخیم" توصیف کرده است. او در این باره خاطرنشان کرده است: "من نسبت به نوع رفتار با اقلیت‌های گوناگون در این کشور، که آماج اصلی سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت ایران هستند، ابراز نگرانی می‌کنم. این فقط اقلیت ‌های دینی که به‌رسمیت شناخته نمی‌شوند، مانند بهائیان و یارسان [اهل حق] نیستند، بلکه گروه‌های به‌رسیمت شناخته‌شده‌ای مانند جماعت‌های دینی مسیحیان و جماعت‌های معینی از مسلمانان سنی نیز هدف فشارهای فزاینده قرار دارند. من همچنین به‌شدت نگران اقلیت‌های قومی، ازجمله بلوچ‌ها، کردها، عرب‌های اهوازی، ترکمن‌ها و مردم آذربایجانی هستم که محرومیت‌آنها، در کنار سرکوب‌های سیاسی، با فشارهای زبانی و فرهنگی نیز توأم است."

درباره وضعیت زنان در ایران هم احمد شهید گفته است که وضعیت آن ها بدتر شده و اظهار داشته است: "وضعیت زنان در ایران طی ماه‌های گذشته بدتر شده است، به‌ویژه از زمانی که سیاست آموزشی تفکیک جنسیتی به اجرا درآمده است، و فعالان حقوق زنان مورد آزار قرار می‌گیرند و گاه به‌خاطر آزادی بیان، از جمله دفاع از حقوق زنان و یا حقوق آموزشی و اظهارات فرهنگی دستگیر می‌شوند."

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، در گزارش خود به آن چه "آزار مدافعان حقوق بشر" در این کشور نامیده پرداخته و خاطرنشان کرده است: "دولت ایران به آزار، دستگیری و زندانی‌کردن مدافعان حقوق بشر، که گاه خود حقوقدان هستند، همچنان ادامه می‌دهد، و نگرانی جدی در مورد استقلال حقوقدانان و نیز استقلال قوه قضائیه برانگیخته است. در حالی‌که من از آزادی کشیش یوسف ندرخانی در ماه سپتامبر خشنود گشتم، ولی تأسف خوردم که چند روز پس از آن مقامات ایران وکیل‌مدافع او، محمدعلی دادخواه را احضار کردند و او را به اتهامات واهی به زندان افکندند. خانم نسرین ستوده، دیگر حقوقدان و مدافع حقوق بشر هم‌اکنون زندانی است که به دلیل رفتار مقامات با خانواده‌اش در اعتصاب غذا به سر می‌‌برد‌، و من به‌شدت نگران وضعیت او هستم."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر