۱۳۹۱ مهر ۲۶, چهارشنبه

نرخ بی‌کاری در 7 سال اخیر در ایران دو برابر نرخ بی‌کاری کل تاریخ این کشور است

آمار منتشره در ایران نشان می دهد که نرخ بی کاری در ایران در 7 سال اخیر 2 برابر نرخ بیکاری کل تاریخ این کشور است.

خبرگزاری "مهر" در این باره نوشته است که بررسی آمارهای موجود در زمینه نرخ بیکاری و وضعیت اشتغال به کار جوانان در کشور طی 7 سال اخیر نشان می دهد که فاصله نرخ بیکاری جوانان در فاصله سالهای 1384 شمسی تا 1390، 2 برابر نرخ بیکاری کل کشور بوده است.

این گزارش ادامه داده است که یکی از دلایل عمده این وضعیت، تحولات سریع جمعیتی دهه 60 شمسی و فراهم نشدن بستر مناسب اشتغال برای متولدین این دهه است. از همین رو اکنون نرخ بی کاری جوانان رده سنی 14 تا 24 سال بالا است.

ضعف سیستم آموزشی ایران نیز یکی دیگر از دلایل مطرح شده در این پدیده است. به گفته کارشناسان، عدم انطباق آموزشها با نیازهای روز بازار کار باعث شده تا فارغ التحصیلان فراوانی از رشته های مختلف آماده ورود به بازار کار باشند اما در بسیاری از رشته ها تقاضایی برای جذب نیروی جدید وجود نداشته باشد و این مسئله هیچگاه در زمان انتخاب رشته دانشگاهی جوانان به آنها گوشزد نمی شود.

این گزارش ادامه می دهد که نه تنها نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله به عنوان اصلی ترین گروه کارجوی کشور فاصله زیادی با نرخ بیکاری کل در 7 سال اخیر داشته، بلکه این اختلاف و فاصله در دو سال 89 و 90 بیشتر نیز شده است.

بی کاری زنان دو برابر مردان است

گزارش خبرگزاری "مهر" می افزاید که زنان به نسبت مردان به مراتب از دامنه بیکاری وسیع تری برخوردارند و به عبارتی امکان کمتری برای ورود به بازار کار دارند.

نبود زمینه ورود زنان به برخی مشاغل مانند کار در معادن، ساختمان سازی و یا دریا و مانند آن در کنار بالاتر بودن شانس مردان در مقایسه با زنان برای ورود به بازار کار؛ باعث می شود تا زنان 2 برابر مردان 15 تا 24 ساله گرفتار بیکاری باشند.

بررسی سهم اشتغال در بخشهای مختلف اقتصادی نیز نشان می دهد که در 7 سال گذشته، بخش خدمات بیشترین سهم را در ایجاد اشتغال داشته و پس از آن نیز بخش های صنعت و کشاورزی بیشترین میزان اشتغال زایی را در کشور داشته اند.

با این حال سهم کشاورزی از اشتغالزایی در فاصله سالهای 84 تا 90 کاهش یافته و از 24.7 درصد به 18.9 درصد افت داشته است. صنعت با کمی رشد سهم خود از اشتغالزایی را از 30.3 درصد در سال 84 به 33.4 درصد سال 90 رسانده است.
 العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر