۱۳۹۱ شهریور ۳, جمعه

فروش مشروبات الکلی در ایران رونق دارد



به گزارش خبرگزاری بلوچ نیوز به نقل از آژانس خبری کُردپا: نشریه‌ی "اکونومیست" با استناد به آمار کشورهای خاورمیانه مدعی شده که بازار فروش مشروبات الکلی در ایران رونق دارد.
اکونومیست می‌نویسد: فروش مشروبات الکلی در خاورمیانه، بین سال های ٢٠٠١ تا ٢٠١١، ٧٢% بالا رفته، این درحالی است که متوسط جهانی مصرف آن ٣٠% است.
بازار فروش مشروبات الکلی در کشورهای اسلامی در حالی رونق می‌یابد که نوشیدن مشروبات الکلی در این کشورها غیر قانونی بوده و مجازات سنگینی به دنبال خواهد داشت.
اوایل تیرماه امسال دادستان کل استان خراسان رضوی از تأیید حکم اعدام دو شهروند توسط دیوان عالی کشور به دلیل مصرف مشروبات الکلی خبر داد.
مجازات معمول برای مصرف الکل هشتاد شلاق می باشد، اما ماده ١٧٩ قانون مجازات اسلامی برای افرادی که قبلاً دوبار به جرم مصرف الکل محکوم شده‌اند، درصورتی که برای بارسوم گناهکار شناخته شوند، مجازات اعدام را در نظر گرفته است
بر اساس برآوردها سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی به طور قاچاق وارد ایران می شود، بی‌آنکه در این برآورد تولید و مصرف مشروبات الکلی داخل کشور مورد محاسبه قرار بگیرد.
همچنین بنابه اظهارنظر فرمانده‌ی نیروی انتظامی حکومت اسلامی ایران، حدود ٨٠% مشروبات الکلی مصرف شده از مرزهای غربی با اقلیم کُردستان عراق وارده می‌شود و تنها ٣٠% آن کشف و ضبط می‌شود.
٥% مشروبات وارده به استان کردستان، در اين استان به فروش و مصرف می‌رسد و ٩٥% مابقی به ديگر نقاط کشور انتقال می‌يابد.
سال گذشته ٩٣ نفر در کشور بر اثر سوء مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند.
هم‌اکنون بسیاری از کولبران مرزی کُردستان به دلیل درآمد بالای الکل در ایران اقدام به خرید و فروش مشروبات الکلی نموده که به گفته‌ی خود آنان؛ در اين راه، جان خود را در دست دارند، چرا که اگر به دام مأموران حکومتی بيفتند، بايد تاوان سنگينی بپردازند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر