۱۳۹۱ مرداد ۳۱, سه‌شنبه

ایران از مرزهای کردستان، تجهیزات ضد شورش وارد می‌کند



به گزارش خبرگزاری بلوچ نیوز_بلوچنا به نقل از کردپا:  پس از افزایش و ایجاد بن‌بست‌های بین‌المللی و تنگ‌تر شدن حلقه‌ی تحریم‌ها، حکومت اسلامی ایران طی یک‌سال گذشته جهت تأمین تجهیزات ضد شورش، مرزهای کردستان را به یکی دیگر از حیاط خلوت‌های خود مبدل کرد است.

گزارشی از واردات غیررسمی ایران از آژانس خبررسانی کُردپا:
طی چند ماه گذشته خبرنگاران آژانس کُردپا در رابطه با واردات غیر رسمی تجهیزات ضد شورش (باتوم، سپر، کلاه خود) از راه‌های غیر رسمی کردستان به خاک ایران گزارشاتی را اعلام کردند.
خبرنگار کُردپا از شهر مرزی بانه در یکی از این گزارشات به نقل از اهالی بومی منطقه اعلام کرد: سپاه پاسداران ایران به صورت قاچاق و به وسیله‌ی برخی تجار، اقدام به وارد کردن تجهیزات ضد شورش از کشور چین می‌کند.
یکی از منابع مطلع که نخواست نامش فاش شود به آژانس کُردپا گفته: سپاه پاسداران ایران از طریق برخی از تجار غیر قانونی که از کشور چین اقدام به تجارت اجناس مختلف می‌کنند، تجهیزات مختلفی را وارد خاک ایران کرده که باتوم، کلاه خود و سپر ضد شورش پلیس از جمله‌ی این تجهیزات است.
به دلیل حساس بودن موضوع و همچنین فضای امنیتی و پلیسی خاص در کردستان، منبع مطلع موفق به شناسایی شرکت فروشنده این تجهیزات نشده است.
گمان‌ها حاکی از آن است که این تجهیزات در بازارهای غیر رسمی خریداری و به مرز کردستان انتقال داده می‌شوند و به همین دلیل شرکت تولید کننده و فروشنده این اجناس مشخص نمی‌باشد.
یک شهروند مطلع بانه‌ای در این رابطه می‌گوید: سپاه پاسداران برای خرید این تجهیزات، پیش‌تر پول آن را به تجار وارد کننده پرداخت کرده و تجار نیز، تجهیزات ضد شورش را از کشور چین و از طریق کانال‌های غیر قانونی خود و از مرزهای اقلیم کردستان عراق به مناطق مرزی کردستان ایران رسانده و از آنجا این تجهیزات، از طریق کانتینر به تهران و یا دیگر مقاصد خود منتقل می‌شود.
یکی از شاهدان عینی در این رابطه می‌گوید: این کانتینرها پس از بارگیری تجهیزات، کاملا پلمپ و با مجوز ویژه سپاه پاسداران به مقاصد نامعلومی منتقل می‌گردند.


در رابطه با واردات غیررسمی از این نوع، گزارشات دیگری نیز در دسترس است که به دلیل نبود اسناد کافی تا کنون از سوی کُردپا منتشر نگردیده است.

در حال حاضر مقامات ایرانی، عراق را از شرکای طراز اول تجاری خود قلمداد می‌کنند.
طی چند روز گذشته و در دیدار برخی مقامات اقتصادی عراق و ایران در تهران، جانشین دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق گفته بود که هم اکنون عراق، شریک اول تجاری "جمهوری اسلامی" است و ما باید در راستای توسعه مبادلات تجاری خودمان، تعاملات بانکی و بیمه‌ای بسیار راحت و شفافی با همدیگر داشته باشیم.
این مسئول اقتصادی ایران در مورد سطح روابط اقتصادی ایران با عراق عنوان کرده بود که، ما علاوه بر تعاملات سیاسی و منطقه‌ای که با عراق داریم، در ارتباط با مسائل اقتصادی، عراق یکی از بازارهای مهم ما است و ما شریک و دوست قدیمی عراق بوده‌ایم و خواهیم ماند.
امین شریعتی جانشین دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق، نقش امروزین منطقه‌ای عراق را بسیار حائز اهمیت قلمداد کرده و از توسعه مبادلات اقتصادی نسبت به سال گذشته خبر داده بود.
این مقام ایرانی افزایش 37 درصدی مبادله‌ی کالا با عراق نسبت به سال گذشته را نتیجه‌ی بی اثر ماندن تحریم‌ها تلقی کرده است. 
در روند فلج کننده تحریم‌ها علیه ایران، مرزهای رسمی و غیر رسمی حکومت اقلیم کردستان عراق با ایران، نقشی مؤثر را در کاهش فشارها علیه حکومت اسلامی ایران داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر