۱۳۹۲ فروردین ۸, پنجشنبه

برجسته ترین حوادث امنیتی که پادشاهی سعودی ایران را به دست داشتن در آن متهم کرده است



اعلام اخیر مقام های سعودی مبنی بر ارتباط اعضای دستگیر شده یک شبکه جاسوسی با سازمان های اطلاعاتی ایران، در چارچوب سلسله تجاوزهایی صورت می گیرد که ایران به انجام آن علیه سعودی متهم است.

پادشاهی سعودی از زبان سخنگوی وزارت کشور خود تاکید کرده است که تحقیقات اولیه، ارتباط اعضای شبکه جاسوسی را با سازمان های اطلاعاتی ایران نشان می دهد. این شبکه ۱۸ نفره است که در میان آن ها یک ایرانی و یک لبنانی دیده می شوند. دیگر اعضای این شبکه شهروندان سعودی هستند.

مقام عای سعودی دست داشتن خود را در این دست از فعالیت های در خاک سعودی رد کرده و می گویند که این اخبار عاری از صحت است. 
پیشتر در سال ۲۰۱۱ نیز ایالات متحده آمریکا، ایران را به تلاش برای ترور عادل الجبیر سفیر سعودی در واشینگتن با همکاری با یک باند مکزیکی متهم کرده بود. این مساله باعث شد که ایران با شکایت از آمریکا در سازمان ملل متحد، این کشور را به تبلیغ جنگ علیخ خود متهم کند.

از میان تجاروزهای دیگر می توان حمله افرادی مسلح به مقر سفارت سعودی در تهران در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد. در ماجرای حوثی ها نیز سعودی در سال ۲۰۰۹ ایران را متهم به کمک تسلیحاتی به این گروه برای انجام حملات علیه خود کرده بود.
 
در سال ۱۹۸۵، جنگنده سعودی، یکی از دو هواپیمای ایرانی که وارد حریم هایی سعودی در نزدیکی چاه های نفت شده بودند را سرنگون کرد.

در همان سال، گمرک سعودی در بار حجاج ایرانی، مواد منفجره کشف کرد، دو سال سال پس از آن حجاج ایرانی اقدام به تظاهرات در موسم حج در سعودی کردند که در جریان آن با استفاده از سلاح سرد، به سربازان و کارکنان سعودی حمله کردند. درگیری های چند ساعته شماری کشته از دو طرف برجای گذاشت. 
 
در سال ۱۹۸۹ ایران توانست یک پل نزدیک مسجد الحرام در مکه مکرمه را منفجر کند.
العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر