۱۳۹۱ اسفند ۱۲, شنبه

هشدار مولانا عبدالحمید نسبت به حذف نام «بلوچستان» در صورت تقسیم استان



مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به زمزمه تقسیم استان سیستان و بلوچستان، در صورت ضرورت چنین تقسیمی، نسبت به حذف نام «بلوچستان» در این تقسیمات هشدار داد.
مولانا عبدالحمید در بخشی از خطبه های نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان با اشاره به تقسیم برخی استان‏های بزرگ مانند استان خراسان گفت: این روزها زمزمه تقسیم استان سیستان و بلوچستان به گوش می رسد و با توجه به این موضوع که به تعداد شهرستان‏ها در استان افزوده شده است، مسئله تقسیم استان بیش از گذشته مطرح است. اما آنچه مایه نگرانی مردم است آن است که شنیده شده عده ای قصد دارند واژه «بلوچستان» را از نام استان حذف کنند و استان را به بخش‏های "سیستان"، "مکران"، "ولایت" و... تقسیم کنند، و این مسئله همه اقشار را نگران کرده است. بلوچستان در تاریخ ایران بخشی از هویت ایران و ملت ایران بوده است و متأسفانه اکنون دست‏هایی در کار است که می خواهند قومیت‏ها و فرهنگ‏های قومی را کمرنگ کرده و از بین ببرند. در حالی که نام بلوچستان از گذشته های دور در اسناد تاریخی وجود داشته و در این اواخر نام سیستان نیز به آن اضافه شده است. در گذشته این استان «بلوچستان» نام داشته و این جزو هویت ملت ماست و در تاریخ مردم ایران ثبت است و اگر کسانی بخواهند نام بلوچستان را از استان حذف کنند ما آنان را دشمن ملت خود می دانیم. (تکبیر مردم)
مولانا عبدالحمید گفت: کسانی که به دنبال پروژه حذف نام بلوچستان هستند قصد دارند در منطقه فتنه قومی و مذهبی ایجاد کنند و ملت را ناراضی کنند. وزارت محترم کشور و استانداری و سایر ادارات مربوطه در جریان باشند که جامعه بلوچستان اعم از معتمد، تحصیل‏کرده، علماء و همه اقشار جامعه، اعم از زن و مرد، این مسئله را نخواهند پذیرفت که نام بلوچستان از استان حذف شود.(تکبیر مردم) زمانی که موضوع استان خراسان پیش آمد مردم هیچ یک از مناطق استان خراسان به حذف نام «خراسان» رضایت ندادند و سرانجام این استان به نام "خراسان شمالی"، "خراسان جنوبی" و "خراسان رضوی" تقسیم شد و این تقسیم بندی معقولی بود. لذا چنانچه ضرورت تقسیم استان به وجود بیاید باید بر همین اساس انجام بگیرد که در هر قسمت نباید نام «بلوچستان» حذف شود. مردم این را نمی پذیرند که تقسیم استان بنا بر برخی ملاحظات قومی و مذهبی و به نفع قشری خاص انجام بگیرد. (تکبیر مردم)
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: چنانچه نمایندگان مجلس نیز در برابر چنین موضوعی سکوت کرده و یا کوتاهی کنند مردم هرگز آنان را نخواهند بخشید. (تکبیر مردم) نمایندگان باید این موضوع را پیگیری کنند. اگرچه ما اصراری بر تقسیم استان نداریم، اما اگر ضرورت تقسیم استان مطرح شد این مسئله باید با نظرسنجی از مردم و نمایندگان آنان انجام بگیرد. ما اطمینان داریم که وزارت کشور و دولت به دنبال نارضایتی مردم نیستند، اما ما نگران آن هستیم که کسانی وزارت کشور را دور نزنند و با ارائه گزارشات غلط طرحی را پیش ببرند که نارضایتی مردم را در پیش داشته باشد.

مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان خود درباره اوضاع کشور پاکستان گفت: اخیرا جمعی از برادران شیعه ما در شهر کویته در حمله انتحاری کشته، و بسیاری از علما و شخصیت‏های برجسته دینی در برخی شهرهای این کشور ترور شده اند که بسیار رنج آور است. در موارد دیگری از این قبیل نیز در گوشه و کنار پاکستان اتفاقات زیادی رخ داده است، که این مسایل به حیثیت آن کشور ضربه سنگینی وارد کرده است. ملت و دولت پاکستان باید فکر اساسی و جدی برای خارج کردن کشورشان از این بحران‏ها بکنند. این وضعیت برای همسایگان پاکستان و از جمله ملت ایران بسیار نگران کننده است و ما امیدواریم که مسئولان پاکستان با درایت و دوراندیشی برای رفع این مشکلات فکر جدی بردارند.
سنی آنلاین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر