۱۳۹۱ بهمن ۱۴, شنبه

پانه‌تا: تهدید ایران در خاورمیانه گسترده‌تر شده است


وزیر دفاع ایالات متحده با اظهار این‌ که ایران تلاش‌های خود برای ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه را افزایش داده است، می‌گوید آمریکا نیز بر شدت فعالیت‌های خود برای مقابله با تهدید ایران افزوده است.

لئون پانه‌تا در گفت‌و‌گویی با روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال که روز جمعه، ۱۳ بهمن‌ماه، منتشر شد، گفت ایران ارسال موشک‌های زمین به هوا به هم‌پیمانان شبه‌نظامی خود را افزایش داده است.

او افزود: « ارسال سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل، بدون هیچ شکی یک تهدید است؛ نه فقط برای هواپیماهای نظامی، بلکه حتی برای هواپیماهای مسافربری.»

آقای پانه‌تا در ادامه تأکید کرد که آمریکا نیز مدتی است که فعالیت‌های خود برای مقابله با تهدید ایران را افزایش داده و در همین زمینه رزمایشی چند ملیتی را در امارات متحده عربی آغاز کرده است تا از نقل و انتقال نیروها و تسلیحات نظامی ایران در منطقه جلوگیری کند.

ایالات متحده تاکنون بارها ایران را متهم به قاچاق تسلیحات به گروه‌های شبه‌نظامی و ایجاد تنش در خاورمیانه کرده است.

در همین زمینه نیروهای یمنی چهارم بهمن‌ماه کشتی‌ای را که حامل محموله بزرگی از تسلیحاتی چون موشک زمین به هوا بود توقیف کردند. مقام‌های ایالات متحده مظنون هستند که این محموله از سوی ایران برای شبه‌نظامیان یمن ارسال شده بود، هرچند ایران این اتهام را رد می‌کند.

لئون پانه‌تا که به زودی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند به وال استریت جورنال گفت که محموله متوقف شده توسط یمن، از معدود بارهای توقیف شده حاوی سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل بود.

سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل که به شکل «آر‌ پی جی» استفاده می‌شوند قابلیت پرتاب موشک‌های زمین به هوا را دارند.

آقای پانه‌تا در ادامه تأکید کرد که رزمایش مشترک «چند- ملیتی» اخیر در امارات متحده عربی به منظور افزایش قابلیت‌های کشورهای عربی برای جلوگیری از قاچاق تسلیحات نظامی از سوی ایران، از جمله قاچاق سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل است.

رزمایش ۱۲ روزه ایالات متحده، امارات و شماری کشور عربی دیگر که هشتم بهمن‌ماه در امارات آغاز شده است، ۱۹ بهمن‌ماه به پایان خواهد رسید.

رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر