۱۳۹۱ بهمن ۱۴, شنبه

34سال پس از ورود آیت‌الله خمینی به ایران، این کشور امروز یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران است



گزارش‌گران بدون مرز، تدوام‌ سیاست سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم می‌کند. سازمان از بازداشت سه روز‌نامه‌نگار دیگر در تهران مطلع شده است. تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت شده از تاریخ ٧ بهمن به ١٦ تن افزایش یافته است.
ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار، روزنامه‌ی بهار در تاریخ ١٢ بهمن و همکارش علی دهقان، دبیر صفحات اقتصاد این روزنامه‌، یک روز پیشتر بازداشت شدند. خبرنگار سایت جماران، فاطمه ساغرچینیز به گفته وکیل‌اش، محمد علیزداه " در رابطه با موج دستگیری خبرنگاران" در تاریخ ٧ بهمن بازداشت شده است.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ١٠ بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای، روزنامه‌نگاران بازداشت شده را به عضویت در " یکی از بزرگترین شبکه‌های رسانه‌یی متصل به اردوگاه رسانه‌یی استکبار " متهم کرده است. در این اطلاعیه تاکید شده است " ضمن استمرار تحقیقات در روزهای آینده، ممکن است تعدادی دیگر از مرتبطین شبکه احضار یا بازداشت و عده ای از بازداشت شدگان قبلی، مرخص شوند. بنابراین اطمینان می‌دهد که این روند تا تحقیق از آخرین فرد وابسته به این شبکه استمرار خواهد یافت. "
کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این‌باره اعلام می‌کند " ٣٤ سال پس از ورود آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار حمهوری اسلامی به ایران در ١٢ بهمن ١٣٥٧ ( به تاریخ میلادی ، اول فوریه ١٩٧٩) برخلاف وعده‌های ایشان در باره‌ی رعایت آزادی‌های اساسی مردم ، این کشور امروز با ٤٢ روزنامه‌نگار و ٢٠ شهروند‌وب‌نگار زندانی به یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای حرفه‌کاران رسانه‌ها تبدیل شده است. ایران در آخرین رده‌بندی گزارش‌گران بدون مرز در میان ١٧٩ کشور در رده‌ی ١٧٤ و در جمع ده کشور بدتر جهان در امر رعایت آزادی اطلاع رسانی قرار دارد.
گزارش‌گران بدون مرز یادآور می‌شود :"جانشین روح‌الله خمینی، علی خامنه‌ای جنگ علیه روزنامه‌نگاران و سیاست شیطان‌سازی از رسانه‌های جدید و مطبوعات خارجی را تشدید کرده است. سی و چهار است که روزنامه‌نگاران و روشنفکران ایرانی به " جاسوسی برای قدرت های غربی" متهم می‌شوند. اتهاماتی که هیچ‌گاه در دادگاه‌های عادلانه ثابت نشده‌اند. دادگاه‌ عادلانه در ایران وجود ندارد. دستگاه قضایی ایران که رئیس آن را ولی فقیه تعیین می‌کند، مستقل نیست، ابزاری است در دست رهبر برای سرکوب خواست‌های آزادیخواهانه مردم. "این موج جدید بازداشت پیامی روشن به روزنامه‌نگارانی‌ست که در برابر تبلیغات یک سویه‌ی رژیم سر خم نمی‌کنند. مقامات مسوول نظام، همزمان هم خود را برای انتخابات خرداد ١٣٩٢ و هم برای ممانعت در پوشش خبری این رویداد، و اعتراض‌هایی احتمالی که باید سرکوب شوند، اماده می‌کنند."
این بخش از گفته‌‌های آیت‌الله خمینی که در بدو ورود به ایران و در سخنرانی معروف خود در بهشت زهرا ایراد شده است، پس از سی و چهار سال به طنزی تلخ می‌ماند.
"هر کسی سرنوشتش با خودش است، مگر پدرهای ما ولی ما هستند؟ مگر آن اشخاصی که در صد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، می‌توانند سرنوشت یک ملتی را که بعدها وجود پیدا می‌کنند، آن‌ها تعیین بکنند؟ (....) این ملتی که سرنوشت خودش با خودش باید باشد، در این زمان می‌گوید که ما نمی‌خواهیم این سلطان را. وقتی که این‌ها رای دادند به اینکه ما (..) رژیم سلطنتی را نمی‌خواهیم، سرنوشت این‌ها با خودشان است. این هم یک راه است از برای اینکه سلطنت او باطل است."
گزارش‌گران بدون مرز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر