۱۳۹۱ دی ۲۳, شنبه

تایید حکم اعدام ۵ شهروند عرب اهوازی از سوی دیوان عالی کشور


 با تایید حکم اعدام ۵ فعال عرب اهوازی در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور بنامهای محمد على عمورى، هادى راشدى، هاشم شعبانى، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه ایشان در آستانه اجرای حکم اعدام قرار گرفتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام ۵ فعال عرب اهوازی، طی حکمی که روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه ابلاغ شد، از سوی شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور که ریاست آن را قضات فرج الهی، قائم مقامی و لطفی بر عهده دارند به تایید رسید.
حکم بدوی اعدام این ۵ تن پیش‌تر در تاریخ ۱۷ تیر ماه توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز به اتهام محاربه با خدا و مفسد فی الارض و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی صادر شده و اکنون با تایید آن در دیوان عالی کشور، ایشان در آستانه حکم اعدام قرار گرفته‌اند.
محمد على عمورى، هادى راشدى، هاشم شعبانى، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه، پنج نفرى هستند که از ساکنان منطقه خلفیه واقع در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهر اهواز مى باشند.
گفتنی است، هاشم شعبانی بدلیل فقر مالی از حق داشتن وکیل در جلسات دادگاه محروم بوده است و این در حالی است که دادگاه باید در اینگونه موارد وکیل تسخیری در اختیار متهم قرار دهد.
لازم به ذکر است که در خرداد ماه سال جاری نیز ۴ زندانی سیاسی عرب از مناطق جنوب غرب ایران با همین اتهام‌ها اعدام شدند که سه نفر از آن‌ها برادر بوده‌اند.
علی عمورى دارای دانشنامه مهندسی دانشگاه صنعتى اصفهان می‌باشد و. چندین جشنواره فرهنگى را تاکنون مدیریت کرده است. او سردبیرى نشریه دانشجویى "تراث" (میراث) به زبان عربى را در اصفهان بر عهده داشت.
هاشم شعبانى نیز دبیر زبان و ادبیات عرب بوده است. او دانشجوى علوم سیاسى در سطح کارشناسى ارشد بوده و از شعراى معروف منطقه به شمار مى رفت.
هادى راشدى دیگر فعال عرب ایرانى مهندس شیمى و از جمله کار‌هایش برگزارى کلاسهاى رایگان براى دانش آموزان بود که به دلیل تفاوت زبانى دچار عقب ماندگى درسى مى شدند.
جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه دو برادرى هستند که یکى از آن‌ها هنگام بازداشت، خدمت سربازى‌اش را انجام مى داد. هر دو برادر در مناسبت‌ها و فعالیت هاى اجتماعى فعال بوده‌اند.
یکی از نزدیکان جابر و مختار آلبوشکه به گزارشگر هرانا گفت: "تن‌ها جرم آن‌ها فعالیت فرهنگی مسالمت آمیز در مناطق عرب نشین استان بوده است."
وی ادامه داد: "آن‌ها در آخرین جلسه دادگاه گفته بودند که به مدت ۹ ماه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در معرض وحشی‌ترین و شدید‌ترین شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفته و مجبور به اعترافاتی شدند که وزارت اطلاعات به آن‌ها دیکته کرده بود."
گفتنی است، محمد على عموری‌نژاد در سال ۱۳۸۵ پس از گریختن از ایران به عراق از کمیساریای عالی پناهندگان در این کشور تقاضای پناهندگی سیاسی کرد اما توسط دولت کنونی عراق دستگیر و به ۵ سال زندان محکوم شد اما پس از پایان دوره محکومیت على رغم پذیرفتن پناهندگی تقاضای پناهندگی‌اش، در تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۳۸۹ به وزارت اطلاعات ایران تحویل داده شد.
لازم به یاد آوریست، دو نفر از متهمان به نام‌های هادی راشدی و هاشم شعبانی‌نژاد پیش از تفهیم اتهام و تشکیل دادگاه با تهدید وزارت اطلاعات ناچار به اعترافات تلویزیونی از طریق پرس تی وی شدند.
خبرگزاری هرانا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر