۱۳۹۱ بهمن ۸, یکشنبه

آلمان خواستار توقف حکم اعدام 5 جوان عرب در ایران شد


مارکوس لونينگ، کميسر حقوق بشر دولت فدرال آلمان در وزارت امور خارجه، با انتشار بیانیه ‌ای خواستار لغو فوری حکم اعدام 5 فعال فرهنگی عرب اهوازی در ایران شد.

در این بیانیه با "غیرشفاف" و "شبه برانگیز" خواندن دادگاه متهمان آمده است که " تهدید 5 شهروند عرب اهوازی به اعدام سبب نگرانی شدید شده است." 

محمد علی عموری، هاشم شعبانی، هادی راشدی، جابر آلبوشوکه و برادرش مختار آلبوشوکه به اتهام محاربه با خدا و پیامبر ، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به اعدام محکوم شده اند.

در بیانیه مارکوس لونينگ آمده است:" مردم عرب اهواز در زمینه تحصیل، اشتغال ، برخورداری از مسکن مناسب و مشارکت سیاسی و فرهنگی از تبعیض رنج می برند."

متهمان در آخرین جلسه دادگاه که سال گذشته برگزار شده بود اعلام کردند برای ماه‌ها تحت شکنجه روحی و جسمی شدید بودند ومجبور شدند اعترافات دیکته شده توسط ماموران را بپذیرند. 

کميسر حقوق بشر دولت آلمان گفت:" اين حکم غیرقابل قبول ، غیرقانونی و غيرانسانی است."

بیانیه مشترک عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر
از سوی دیگر دو سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه گذشته در بیانیه مشترکی خواستار لغو حکم اعدام 5 جوان عرب ایرانی شدند. 

بر اساس بیانیه این دو سازمان " انتقال این پنج متهم به مکانی نامعلوم نگرانی های شدیدی ایجاد کرده است و بیم آن می رود که مقامات ایرانی در پی اعدام قریب الوقوع این متهمان باشند." 

در بیانیه مشترک این دو سازمان بین المللی آمده است که برخی از فعالان عرب در ایران به شدت از سوی دولت مرکزی سرکوب می شوند. 

سازمان عفو بین الملل پیشتر در بیانیه ای اعلام کرده بود که محکومان تاکید کرده اند در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته و دستگاه قضایی در 9 ماه نخست بازداشتشان، آنها را از حق برخورداری از وکیل محروم کرده بود.

العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر