۱۳۹۱ دی ۶, چهارشنبه

دستگاه قضایی یمن ''تهران'' را در ماجرای کشتی حامل اسلحه محکوم کرد

دادگاه جنایی ویژه در صنعا پایتخت یمن، درخواست تجدید نظر سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور را در خصوص حکم بدوی صادره در ماجرای کشتی اسلحه ایرانی ضبط شده در نزدیکی جزیره مرین را نپذیرفت.

این کشتی ۲۷ اکتبر سال ۲۰۰۹ توسط نیروهای امنیتی یمن ضبط شد. 

برپایه حکمی که دوشنبه ۲۴-۱۲-۲۰۱۲ دادگاه جنایی صنعا صادر کرد، درخواست تجدید نظر سفارت جمهوری اسلامی ایران پذیرفته نشده است. 

به گزارش خبرگزاری دولتی یمن، دادگاه بدوی ویژه در صنعا، روز ۲۵ اکتبر ۲۰۱۱، شش تن از دریانوردان ایرانی را به اتهام ورود غیر مجاز به یمن به دو سال زندان محکوم کرد. برپایه این حکم مدت زمانی که این دریانوردان در زندان گذرانده اند، به عنوان مدت زمان محکومیتشان تقلی شده، و باید از یمن دیپورت شوند. 

برپایه حکم صادره، کشتی ایرانی و اسلحه موجود در آن مصادره و در اختیار وزارت دفاع یمن قرار می گیرد. 

۲هزار تیربار اتوماتیک، ۲۰۰ تیربار پیشرفته، ۱۰۰ هزار گلوله، ۱۰۰خمپاره انداز ۸۲ میلیمتری، ۲۰ هزار خمپاره ۸۲ میلیمتری، ۲۰۰ آر پی چی و ۵۰ هزار گلوله آر پی جی، اسلحه و مهماتی بود که در این کشتی یافته شد. 

برپایه این گزارش، کشتی ایرانی "معان ۱" مدل ۱۹۹۱ که حق حرکت در آب های خلیج را ندارد، برپایه مجوز صادره از سوی مقام های ایرانی، از بندر عباس وارد بندر شارقه و پس از آن روانه بندر صلاله شد. سپس مسیر خود را تغییر داد و وارد آب های دریای سرخ یمن گردید و با عبور از بندر حدیده، به جزیره مرین رسید. این کشتی آنجا در انتظار طرفی که قرار بود محموله را تحویل بگیرد، لنگر انداخت. اما نیروهای گارد ساحلی یمن مانع از انجام این معامله شدند. 

دادستانی یمن، محکومان را متهم به ورود غیر قانونی و بدون مجوز به آب های منطقه ای یمن کردند. بنا بر لایحه اتهامی، آن ها همچنین با انتقال اسلحه و مهمات، علیه امنیت جمهوری یمن اقدام کردند. به علاوه با وجود ایرانی بودنشان، پرچم های سعودی و یمن را بر بالای کشتی برافراشته بودند.

العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر