۱۳۹۱ آذر ۱۲, یکشنبه

دعوت رئیس امارات متحدۀ عربی از ایران برای حل بحران سه جزیره

شیخ "خلیفه بن زاید آل نهیان"رئیس حکومت امارات متحدۀ عربی بار دیگر از دولت ایران دعوت کرد تا برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز پیرامون بحران سه جزیرۀ تنب بزرگ، تنب کوچک و ابو موسی به گفتگو بپردازد.

 

امیر امارات در چهارچوب سخنرانی خود به مناسبت چهل و یکمین سالگرد استقلال و تشکیل امارات متحدۀ عربی اظهار داشت :" ما بار دیگر از دولت ایران دعوت می کنیم تا بر سر میز مذاکرات حاضر شود تا راه حلی مسالمت آمیز برای پایان بخشیدن به بحران سه جزیرۀ اشغال شده پیدا شود".

وی در ادامه افزود:" پایان بخشیدن به این بحران با مذاکره و یا با قضاوت مراجع بین المللی برای استحکام امنیت و ثبات کل منطقۀ خلیج بسیار مهم است و یکی از اولویت های سیاست امارات متحدۀ عربی به حساب می آید."

امارات متحدۀ عربی همواره مسألۀ مالکیت سه جزیرۀ مذکور را مطرح ساخته است، که البته تنش و بحران در این زمینه در سال های اخیر میان دولت جمهوری اسلامی ایران و حکومت امارات به شدت افزایش یافته است.

در سال 1971 و به دنبال خروج نیروهای بریتانیایی از منطقه و استقلال امارت، سه جزیرۀ تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در اختیار ایران هستند.

ایران بارها هر گونه مذاکره دربارۀ مالکیت جزایر سه گانۀ خود در خلیج فارس را رد کرده است ، ولی دولت جمهوری اسلامی به کرات تأکید کرده است که مایل است برای گسترش روابط با تمامی کشورهای مسلمان از جمله امارات تلاش کند.

ایران همواره این سه جزیره را بخشی جدایی ناپذیر از خاک خود می داند. جزای سه گانۀ تنب بزرگ، تنب کوچک و ابو موسی که در ورودی تنگۀ هرمز قرار دارند و عمیق ترین منطقه خلیج فارس در میان این سه جزیره قرارگرفته ، به همین دلیل ناو های بزرگ، از جمله نفتکش  ها در مسیر ورود یا خروج از تنگۀ هرمز مجبور به عبور از میان این سه جزیره هستند.

  خبرگزاری فرانسه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر