۱۳۹۱ شهریور ۹, پنجشنبه

بان کی مون: وضع حقوق بشر در ایران نگران کننده است



به گزارش خبرگزاری بلوچ نیوز: بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، بامداد چهارشنبه وارد تهران شد و با مقامات ایران ، از جمله محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری  ملاقات کرد.
 به گزارش خبرگزاری سازمان ملل متحد، بان کی مون زمانی کوتاه پس از ورود 
در یک ضیافت ناهار در ساختمان مجلس شورای اسلامی، که علی لاریحانی، رییس  مجلس و مقامات دیگر در آن شرکت داشتند حضور یافت، و سپس با احمدی نژاد،  آیت الله  خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی  و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ملاقات کرد.
سخنگوی سازمان ملل متحد در مقر سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت " در تمام دیدارها،  دبیر کل نگرانی ها و انتظارات  جامعه بین المللی از ایران را در مسائلی که همکاری در آنها برای ثبات منطقه ای و رفاه مردم ایران فوری است  مطرح ساخت."
 سخنگوافزود: " برنامه اتمی ایران، تروریسم، حقوق بشر و بحران سوریه از آن جمله بود ."بان کی مون برای حضور در اجلاس کشورهای عضو  جنبش غیر  متعهد ها به تهران رفته است.
گزارش خبرگزاری سازمان ملل متحد حاکی است که او در فرودگاه مهرآباد تهران  در جمع خبرنگاران گفت اجلاس "فرصتی بسیار مهم برای ایران است  که با پرداختن به تمام چالش ها  قشی مهم به عنوان یک رهبر معتدل  و سازنده  ایفا کند. "
بان کی مون افزود نقش ایران در  منطقه ، بویژه در ارتباط با وضعیت سوریه " بسیار  مهم" است.
یک سخنگوی سازمان ملل متحد که در همین کنفرانس خبری  تلفنی از تهران سخن می گفت،  اظهار داشت دبیرکل  افزون بر بحث درباره برنامه اتمی در ملاقات با احمدی نژاد،  گفت او  مذاکرات ایران با گروه پنج بعلاوه یک را از نزدیک دنبال کرده است.
سخنگو در تهران  گفت دبیرکل از این که  تاکنون پیشرفت عمده ای در مذاکرات صورت نگرفته است  ابراز  تاسف کرد  و گفت " ایران نیاز دارد گام هایی قاطع برای پرداختن به نگرانی های  آژانس بین المللی  انرژی اتمی بردارد و به جهان ثابت  کند  که برنامه اتمی آن برای  مقاصد صلحجویانه اجرا می شود. "
سخنگوی سازمان ملل متحد گفت بان کی مون مساله اتمی را در دیدار با آیت اله خامنه ای نیز  مظرح ساخت. در مورد سوریه، در دیدارهای جداگانه با احمدی نژاد و خامنه ای ، بان کی مون آنها را ترغیب کرد از  نفوذ ایران  جهت زیر فشار گذاشتن رهبری سوریه  برای پایان دادن به خشونت و ایجاد شرایطی برای  گفت و شنود معتبر  و یک روند سیاسی  که اراده مردم سوریه را منعکس سازد  استفاده کنند. 
سخنگوی سازمان ملل گفت در مساله حقوق بشر، دبیرکل در ملاقات با احمدی نژاد  گفت وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان موجب نگرانی است  و باید به حقوق اساسی ، مدنی و سیاسی  مردم احترام  گذاشته شود. 
سخنگوی سازمان  ملل متحد افزود بان کی مون در این دیدار و نیز در ملاقات با خامنه ای  گفت که  او به اظهارات اخیر   مقامات ایران در انکار هالوکاست  و حق  موجودیت اسراییل به شدت معترض است . 
سخنگو گفت  آقای بان  یادآور شد این گونه اظهارات موهن و تحریک کننده  قابل قبول نیست و همه باید آنها را محکوم کنند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر